Tõnis Palts

Jälgi postitusi Facebookis

30. november 2014

Lauluread Urve Palole

Ilmunud Saarte Hääles, 29.11.2014

Heldur Karmo on teinud lõbusale prantsuse meloodiale ilusad sõnad: Kui neis kingades sa tantsid, tundub, nagu mure kaoks./Kui neis kingades sa tantsid, tantsid, rõõmu jätkub kõigi jaoks.

Kahjuks võivad mõned kingad mõnele daamile mitte sobida ning neis tantsimine ei peleta muresid ega paku teistele rõõmu, vaid on kurbnaljakas.

Juhan Parts olevat unustanud oma vanad kingad kabinetti, kui ministritooli kevadel Urve Palole üle andis.

Nüüd tundub, et Urve Palo on need kingad endale jalga tõmmanud ega saa aru, miks ta üle naerdakse. Üks “geniaalsus” järgneb teisele ning viimane hullus on Tallinna Sadamale antud ülesanne halvendada praamiliikluse kvaliteeti.

 

Juhan Parts tahtis saarte ühendusse tuua ausat konkurentsi, kvaliteedi parendamist ja maksumaksjale madalamat hinda. Tänane ajutine valitsus on aga võtnud eesmärgiks praegune ülevedaja iga hinna eest välja tõrjuda, mille tulemusel on juba täna teada, et praamiühenduse kvaliteet langeb ja hind võib hoopis tõusta.

Kilud karpi!

Info, mis täna on teada AS Tallinna Sadam poolt tellitavate nn Türgi laevade (edaspidi nimetatud “türklasteks”) kohta, viitab tervele reale aspektidele, mis vähendavad teenuse kvaliteeti.

Türklaste mahutatavus on väiksem kui Väinamere Laevade alustel (edaspidi nimetatud “leedokateks”). Türklase pardale läheb samades tingimustes 30 autot vähem. Urve Palo meeskond aga väidab, et mahub sama palju – kui autosid tihedamalt paigutada, nii et praamil autode vahele jääv ruum on tänasest kaks korda väiksem.

Piltidelt selgub, et autosid kavatsetakse kokku pressida nagu kilusid karpi. See aga võtab rohkem aega ning inimestel on ülimalt ebamugav autost välja saada ja praamil liikuda. Mis erivajadustega inimestest saab?

Kuule, Sina, Tallinna Sadama nõukogu esimees, reformierakondlane Remo Holtsmeier! Kaido Höövelsoni ehk Baruto võiks teie loogika järgi ju Zaporožetsisse pakkida küll. Aga kas ta ikka tahab sinna minna ja kuidas ta end seal tunneb, kuigi tehniliselt on see ju võimalik?

Mida see praktikas tähendab? Seda, et reisidel, millega täna veetakse kai täpselt tühjaks, jäävad türklaste puhul 30 autot kai peale. Milline saarlane või külastaja tahab nende kolmekümne seas olla? Jaanipäeva paiku pikenevad järjekorrad tundides. Täna ulatuvad Saaremaa jaaniaegsed järjekorrad Pädaste risti, aga kuhu siis? Liivale? Väikse Väina tammile? Kui saarte külastatavus veel ka suureneb, mille eest me ju võitleme, siis hakkavad tekkima aastaringsed praamijärjekorrad, eriti nädalalõppudel.

Türklaste liinile toomisega taaselustaksime nähtuse, mille me oleme sisuliselt unustanud. Praamijärjekordade negatiivset mõju Saaremaa ainsale tõeliselt konkurentsivõimelisele majandusharule – turismile – ja suvekodude hoidmisele pole raske prognoosida.

Väike ebameeldivus mõne turisti muljetes võib mõjutada tuhandete külaliste otsuseid. Mis siis rääkida tundide pikkustest praamijärjekordadest. See viib lõpuks tuhandete töökohtade kadumisele Saaremaalt. Head aega ooperipäevad, toredad golfivõistlused, Angerjaturniir, Saaremaa Ralli. Georg Ots SPA ja teised suured turismiettevõtted lasevad pooled töötajad lahti?

Türklased lähevad riigile kokkuvõttes oluliselt kallimaks kui Urve Palo jutt odavamast teenusest meile väidab. Muinasjutuvestja ei arvesta terve rea asjaoludega.

Esiteks on türklased pikemad kui tänased leedokad – laeva üks ots jääb kai kaitse alt välja, ka tormise ilmaga. Isegi blondiin saab aru, et ohutuse tagamiseks nõuab laeva kai vastas hoidmine sel juhul lisapingutust, mis suurendab kulusid ja halvab graafikut.

Teiseks on türklastel üks tekk, “taskud” ja kaks riiulit, neid ei saa kunagi laadida ja tühjendada nii kiiresti kui kahetekilisi leedokaid. Türklaste joonistelt on näha “taskud”, kuhu tahetakse autod manööverdama sundida.

Täna krimpsutavad reisijad nina juba siis, kui autod paigutatakse alumisele tekile. Mis juhtub, kui neid hakatakse toppima “taskutesse”? “Taskutes” sõideti praamidel 50 aastat tagasi. Praam-jäämurdja Tehumardi ehitati 1973. aastal juba taskuteta.

Kolmandaks, türklaste riiulitele on vaja sõita ka talvel libedaga. Kuidas seda ilma jamadeta korraldada, ei oska täna vastata ka kogenud laevakaptenid.

Neljandaks suurendavad riigi kulusid lisareisid, mida riik peab tippajal igalt reisilt mahajäävatele autodele tellima hakkama.

Viiendaks, tänased kaid ja mahasõidu rambid on ehitatud leedokate jaoks. Türklaste tekk on teise kõrgusega. Et vältida probleeme eriti suurte veokitega ja libedal ajal, tuleks kõik rambid ümber ehitada, see võib maksta kuni 10 miljonit eurot. Või siis projekteerida türklaste tekid vööris ja ahtris kaldu, see aga tekitab jällegi rea raskusi, eriti talvel ja suurtele veokitele.

Kuuendaks, pikem laev nõuab laiemat faarvaatrit. Merenduses on rusikareegel, et süvendatud kanalis oleva laevatee laius peab ohutuse saavutamiseks olema võrdne laeva pikkusega.

Pikem laev tähendab selles kontekstis vajadust laiendada Rukkirahu faarvaatrit. Tugeva külgtuulega sõidab laev ju oma kursijoone suhtes alati teatud nurga all, et õigel kursil püsida. Seega on laeva “tee laiuseks” vaja kohati mitu laeva laiust.

Rukkirahu kanal on aga isegi tänastele praamidele väga napilt paras, kui mitte kitsavõitu. Selle häda kõrvaldamine võib riigile samuti kümneid miljoneid maksta. Võib isegi öelda, et kaudselt mängitakse türklaste liinile toomisel hiidlaste eludega.

Tsunamist hullem

Kõik need probleemid üksikuna tunduvad justkui pisiasjad, kuid kokku liitudes võivad nad muutuda saarlastele hullemaks õnnetuseks kui tsunami. Urve Palo, kes andis Teile õiguse muuta elu Saaremaal õudusunenäoks? Tänane valitsus käitub sotsiaaldemokraatlikult, et mitte öelda leninlikult. Lõhutakse töötav süsteem, uut asemele pakkumata.

Kui oleksin majandusminister, lõpetaksin selle jama päevapealt. Pikendaksin Väinamere liinidega lepingut 2 aasta võrra ning viiksin läbi ausa konkursi, kus ka Leedo firma saaks osaleda. Siis oleks vajadusel aega projekteerida parema teeninduse pakkumiseks ka uued laevad. Võimalik, et siis saaks tõesti pakkuda saarlastele ja külalistele tänasest veelgi mugavamat ülesõitu.

Kui peaks juhtuma ime ja ma ei saa tuleva aasta märtsis majandusministriks ning ei suuda seda bütsantslikku rongi peatada, siis saarlaste huvides annan türgi laevaehitajatele mõned näpunäited kogemustega laevakaptenitelt, ehk on võimalik veel arvestada.

Sealt kaugelt vaadates võite ehk tõesti arvata, et pärast kooseluseaduse vastuvõtmist on Eesti mehed muutunud õige sallivaks, aga päris kindlasti ei taha saare mehed magada ühes kois. Projekteerige meeskonnale kajuteid vähemalt sama palju kui leedokatel on.

Arvestage ka sellega, et meile ei ole vaja Hagia Sophiat, marmoriga uhkeldamise asemel palun ärge projekteerige reisijate tualette praegustest kaks korda vähem, nagu tänastelt joonistelt välja võib lugeda.

Urve Palo tantsimine Partsi suurtes kingades ei too meile, saarlastele, rõõmu.

Paar päeva tagasi ütles mulle tark saare naine: “Kas see on siis Eesti majandus! Meil on kolm väga head praami. Meil oleks ühte juurde vaja, aga me ehitame neli uut selle asemel! No see majanduse ministeeriumi räim hakkab töesti peast mädanema!”.